تبلیغات
ماهنامه تخصصی بین المللی ابواء

ماهنامه تخصصی بین المللی ابواء
او خواهد آمد به امید آن روز.......
نظر سنجی
نظر شما در مورد ماهنامه الکترونیکی و وبسایت ما چیست؟






صفحات جانبی
منابع مقاله:

کتاب  : تفسیر و شرح صحیفه سجادیه جلد یک

نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان

 

 

عقوبت مجرمان: گذشته از آیات قرآن كه در دسترس همگان، است روایات عجیبى دراین باب وارد شده كه به گوشه‏اى از آن روایات لازم است اشاره شود:

غفلت‏

امام صادق علیه السلام فرمود:

إیّاكُمْ و الْغَفْلَةَ، فَإنَّهُ مَنْ غَفَلَ فَإنَّما یَغْفُلُ عَلى نَفْسِهِ، إیّاكُمْ و التَّهاوُنَ بِأمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ، فإنَّهُ مَنْ تَهاوَنَ بِأَمْرِاللَّهِ أهانَهُ اللَّه یَوْمَ الْقِیامَةِ. «1»

شما را از غفلت و بى توجّهى به حقایق زنهار مى‏دهم كه هر كس غفلت ورزد به ضرر خویش اقدام كرده؛ و شما را از سبك شمردن دستور الهى بر حذر مى‏دارم كه هر كس دستور خدا را سبك بشمارد خداوند او را در قیامت خوار و بى‏مقدار سازد.

 

ملعون الهى‏

 

امام كاظم علیه السلام فرمود:

مَلْعُونٌ مَنِ اتَّهَمَ أخاهُ، مَلْعُونٌ مَنْ غَشَّ أخاهُ، مَلْعُونٌ مَنْ لَمْ یَنْصَحْ أخاهُ، مَلْعُونٌ مَنِ اغْتابَ أخاهُ. «2»

تهمت زننده، غشّ كننده و كسى كه خیر خواه مردم نیست و غیبت كننده، هر چهار گروه از رحمت خدا بدورند.

 

انكار امامت‏

 

حسین بن علا مى‏گوید: از حضرت صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود:

لَوْجَحَدَ أمیرَالْمُؤْمِنینَ علیه السلام جَمیعُ مَنْ فِى الْأرْضِ لَعَذَّبَهُمْ اللَّهُ جَمیعاً و أدْخَلَهُم النّارَ. «3»

اگر همه اهل زمین امامت و رهبرى و واجب الاطاعه بودن امیرالمؤمنین علیه السلام را انكار كنند و از اطاعتش سر باز زنند خداوند همه را عذاب خواهد كرد و به دوزخشان خواهد فرستاد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

مَنِ ادَّعَى الْإمامَةَ و لَیْسَ مِنْ أهْلِها فَهُوَ كافِرٌ. «4»

هر كس مدّعى امامت و پیشوائى و رهبرى مسلمانان شود و در حقیقت لایق این مقام نباشد، كافر است.

 

مجازات در دنیا

 

امام باقر علیه السلام از نوشته امیرالمؤمنین علیه السلام نقل مى‏كند:

ثَلاثُ خَصالٍ لا یَموتُ صاحِبُهُنَّ أبَداً حَتّى یرى‏ و بالَهُنَّ: الْبَغْىُ، وَقَطیعَةُ الرَّحِمِ، و الْیَمینُ الْكاذِبَةُ یُبارَزُ اللَّهُ بِها. «5»

سه خصلت است كه دارندگان آن نمیرند تا مجازات و وبال آن را در دنیا ببینند: ستمكارى، قطع رحم، قسم دروغى كه به آن با خداوند بزرگ مبارزه شود.

 

مكر و فریب مردم‏

 

رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله مكرّر مى‏فرمود:

الْمَكْرُ وَالخَدیعَةُ فِى النّارِ. «6»

نیرنگ به مردم و فریب دادن آنان دو گناهى است كه كننده‏اش در آتش دوزخ است!

 

حرام بودن ورود به بهشت‏

 

امام على علیه السلام فرمود:

تَحْرُمُ الْجَنَّةُ عَلى ثَلاثَةٍ: النَّمّامِ، وَالْقَتّالِ، و عَلى مُدْمِنِ الْخَمْرِ. «7»

بهشت بر سه كس حرام است: سخن‏چین، خون‏ریز، شراب‏خوار.

 

تعصّب نابجا

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

مَنْ تَعَصَّبَ عَصَبَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِعِصابَةٍ مِنَ النّارِ. «8»

هر كس نابجا تعصّب ورزد خداوند پیشانى بندى از آتش بر سر او بندد.

 

محروم از نظر رحمت‏

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

ثَلاثَةٌ لا یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إلَیْهِمْ: ثانى عِطْفِهِ، وَمُسْبِلُ إزارِهِ خُیَلاءَ، وَالْمُنْفِقُ سِلْعَتَهُ بِالْأَیْمانِ، إنَّ الْكِبْرِیاءَ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ. «9»

سه كس را خداوند عزّوجلّ نظر رحمت نیفكند: آن كه بزرگى بفروشد، آن كه از تكبّر دامن روى زمین كشد، آن كه با سوگند دروغ متاع خویش را رواج دهد. سپس فرمود: به راستى كه بزرگ منشى مخصوص پروردگار عالمیان است.

 

كبر

 

امام باقر و صادق علیهما السلام فرمودند:

لایَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ فى قَلْبِهِ مِثْقالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ. «10»

در قلب هر كس ذرّه‏اى از كبر باشد وارد بهشت نمى‏شود.

 

كاهش روزى‏

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

أیُّما ناشٍ نَشَأَ فى قَوْمِهِ ثُمّ لَمْ یُؤَدَّبْ عَلى مَعْصِیَتِهِ فَانَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أوَّلُ ما یُعاقِبُهُمْ فیهِ أنْ یَنْقُصَ مِنْ أرْزاقِهِمْ. «11»

هر جوان نورسى كه در میان قومى پرورش یابد و آنان وى را در گناهى كه از او سر زند مجازات و توبیخ و تأدیب نكنند، خداوند عزّوجلّ نخستین عقوبتى كه بر آنان روا دارد آن است كه روزى آنها را كاهش دهد.

 

گناه و خنده‏

 

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

مَنْ أذْنَبَ ذَنْباً و هُوَ ضاحِكٌ دَخَلَ النّارَ و هُوَ باكٍ. «12»

هر كس مرتكب گناهى شود و خندان باشد، در حال گریه به دوزخ رود.

 

شهادت دروغ‏

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

شاهِدُ الزُّورِ لا تَزُولُ قَدَماهُ حَتّى‏ تَجِبَ لَهُ النّارُ. «13»

كسى كه شهادت دروغ بدهد، از آن مكان گام برنداشته جهنّم بر او لازم و حتم گردد.

 

قسم دروغ‏

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

مَنْ حَلَفَ عَلى یَمینٍ وَهُوَ یَعْلَمُ أنَّهُ كاذِبٌ فَقَدْ بارَزَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ. «14»

هر كس براى اثبات یا نفى حقّى قسم یاد كند و بداند كه دروغ مى‏گوید، گویى به مبارزه با خداوند بزرگ برخاسته است.

 

گناهان كبیره‏

 

عَنْ عَبّادِ بْنِ كَثیرِ النَّوَاءِ قالَ: سَأَلْتُ أبا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنِ الْكَبائِرِ قالَ: كُلُّ شَىْ‏ءٍ أوْعَدَ اللَّهُ عَلَیْهِ النّارَ. «15»

عبّاد بن كثیر نَوّاء مى‏گوید: از امام باقر پرسیدم: كبایر كدامند؟ حضرت فرمود:

آن اعمالى كه خداوند بر ارتكاب آنها وعده آتش داده است.

 

پرداخت حقوق الهى‏

 

امام باقر علیه السلام فرمود:

خداوند عزیز در قیامت مردمى را از گورها برمى انگیزاند در حالى كه دست‏هایشان به گردن گره خورده به نحوى كه توانایى برداشتن اندك چیزى ندارند اگر چه به اندازه انگشتى باشد و به همراه آنان فرشتگانى باشند كه آنها را سخت سرزنش و توبیخ كنند و گویند: اینان كسانى هستند كه از مال بسیارى كه حضرت حقّ در اختیار آنها نهاده بود حقّ خدا را نپرداختند. «16»

 

افطار روزه‏

 

حمّاد رازى مى‏گوید: حضرت صادق علیه السلام مى‏فرمود:

مَنْ أفَطَرَ یَوْماً مِنْ شَهرِ رَمَضانَ خَرَجَ رُوحُ الْایمانِ مِنْهُ. «17»

هر كس یك روز از ماه رمضان را بدون عذر شرعى روزه نگیرد، روح ایمان از او جدا مى‏شود!

 

برخورد با مؤمن‏

 

مُعَلَّى بن خُنَیْس مى‏گوید: حضرت صادق علیه السلام مى‏فرمود:

قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: لِیَأْذَنْ بِحَرْبٍ مَنّى مَنْ أذَلَّ عَبْدِىَ الْمُؤْمِنَ، وَلْیَأْمَنْ غَضَبى مَنْ أكْرَمَ عَبْدِىَ الْمُؤْمِنَ. «18»

خداوند سبحان فرموده: هر كس بنده مؤمن مرا پست شمارد یا او را خوار و ذلیل گرداند خود را آماده مبارزه با من نموده (یا به من اعلان جنگ داده است) و آن كه بنده مؤمن را تجلیل و احترام نمایند از غضب و خشم من در امان است.

 

تهمت و افترا

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

مَنْ بَهَتَ مُؤْمِناً أوْ مُؤْمِنَةً مِمَّا لَیْسَ فیهِما بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ فى طینَةِ خَبالٍ حَتَّى یَخْرُجَ مَمّا قالَ: قُلْتُ: و ما طینَةُ خَبالٍ؟ قالَ: صَدیدٌ یَخْرُجُ مِنْ فُرُوجِ الْمُومِساتِ. «19»

هر كس به مرد مؤمن یا به زن مؤمنه‏اى افترا ببندد و آنان را به چیزى كه در آنها نیست تهمت زند، خداوند او را روز قیامت در طینت خبال برانگیزد و نگهدارد تا از عهده آنچه گفته بیرون آید. راوى مى‏گوید: گفتم: طینت خبال چیست؟ فرمود: چركابى كه از عورت زنان بدكاره بیرون مى‏آید.

 

ویرانى زندگى‏

 

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

أرْبَعَةٌ لا تَدْخُلُ بَیْتاً واحِدَةٌ مِنْهُنَّ إلّاخَرِبَ وَلَمْ یُعْمَرْ بِالْبَرِكَةِ: الْخِیانَةُ، وَالسِّرِقَةُ، وَشُرْبُ الْخَمْرِ، وَالزِّنا. «20»

چهار چیز است كه یكى از آنها داخل زندگى كسى نشد مگر آن كه آن را ویران ساخت و بركت را از آن جا دور كرد: خیانت، دزدى، باده‏نوشى، زنا.

 

كیفر بت پرست‏

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

مُدْمِنُ الزِنا و السَّرَقِ و الشُّرْبِ كَعابِدِ وَثَنٍ. «21»

كسى كه كارش به طور مكرّر زنا یا دزدى یا میگسارى است كیفرش همچون كیفر بت پرست است.

 

فروتنى در برابر ستمكار

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

دین خود را با ورع و تقوا و بى‏نیازى به خدا از همه، به صرف نظر كردن‏ درخواست حاجت از شاه و سلطان حفظ كنید و بدانید هر مؤمنى كه براى قدرتمندى یا مخالف دینى به طمع مال، فروتنى كند خداوند او را گمنام گرداند و بر این كار بر او خشم گیرد و او را واگذار به همان شخص نماید و چنانچه به سبب فروتنى در برابر ستمكار، مالى به دست آورد خداوند بركت را از آن مال مى‏برد و اگر چیزى از آن را به مصرف حجّ یا عمره یا آزاد كردن بنده برساند، پاداش نخواهد داد. «22»

 

خیانت‏

 

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

لا تَزالُ امَّتى بِخَیْرٍ ما لَمْ یَتَخاوَنُوا، و أدُّوا الْأمانَةَ، وَآتَوُا الزَّكاةَ؛ وَإذا لَمْ یَفْعَلُوا ذلِكَ ابْتَلُوا بِالْقَحْطِ وَالسِّنینَ. «23»

كار امّت من همواره به خیر و خوبى و صلاح است تا وقتى كه به یكدیگر خیانت نكنند و امانت را به صاحبش برسانند و زكات مال خود را بدهند و هرگاه این دستورها را به كار نبستند گرفتار به قحطى و خشكسالى خواهند شد.

 

آسیابى در جهنم‏

 

امام صادق علیه السلام به نقل از امام على علیه السلام فرمود:

همانا در جهنّم آسیابى است كه خرد مى‏كند، بعد فرمود: آیا نمى‏پرسید چه چیز را خرد مى‏كند؟ پرسیدند: یا امیرالمؤمنین چه چیز را خرد مى‏كند؟ فرمود:

علماى فاجر، قاریان فاسق، زمامداران ستمكار، وزیران خیانتكار و كدخدایان دروغزن را. همانا در دوزخ شهرى است كه آن را حصینه مى‏گویند، آیا نمى‏پرسید در آن چیست؟ پرسیدند: چیست؟ فرمود: دستهایى كه با رهبرى مصلح و امامى بر حقّ پیمان بست ولى آن پیمان را شكست. «24»

 

گناه بدعت‏

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلالَةٌ، وَكُلُّ ضَلالَةٍ سَبیلُها إلَى النّارِ. «25»

هر حرف و مكتب من درآوردى، بدعت و گمراهى است و هر گمراهى راهش به سوى آتش است.

 

كم كارى‏

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

مَنْ وَلِىَ شَیْئاً مِنْ امُورِ الْمُسْلِمینَ فَضَیَّعَهُمْ ضَیَّعَهُ اللَّهُ تَعالى. «26»

هر كس متولّى كارى از امور مسلمانان شود و وظیفه خود را صحیح و درست انجام ندهد و صاحب حقّ را به حقّش نرساند، خداوند وى را از رحمتش بى نصیب گرداند.

 

اعوان ظالمان‏

 

پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:

إذا كانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ نادى‏ مُنادٍ: أیْنَ الظَّلَمَةُ وَأعْوانُهُمْ وَمَنْ لاقَ لَهُمْ دَواةً أوْ رَبَطَ لَهُمْ كیساً أوْ مَدَّ لَهُمْ مَدَّةَ قَلَمٍ، فَاحْشُرُوهُم مَعَهُمْ. «27»

چون روز قیامت شود منادى حقّ ندا دهد: كجایند بیدادگران و اعوانشان و آنان كه براى آنها لیقه به دوات گذاشتند، یا سركسیه و جوالى را براى آنها ریسمان بستند، یا قلمى را اصلاح نمودند، پس همه اعوان را با خود ظالمان قرار دهید.

 

عقاب زنا

 

امام صادق علیه السلام از پدرش امام باقر علیه السلام نقل فرمود كه:

لِلزّانى سِتُّ خِصالٍ: ثَلاثٌ فِى الدُّنْیا، ثَلاثٌ فِى الْآخِرَة. أمَّا الَّتى فِى الدُّنْیا فَیُذْهِبُ بِنُورِ الْوَجْهِ، و یُورِثُ الْفَقْرَ، و یُعَجِّلُ الْفَناءَ. و أمَّا الَّتى فِى الْآخِرَةِ فَسَخَطُ الرَّبِّ، و سُوءُ الْحِسابِ، وَ الْخُلُودُ فِى النّارِ. «28»

زناكار را شش عقوبت و وبال است: سه در دنیا و سه در آخرت. امّا آنچه در دنیاست: رفتن نور چهره، فقر، پیش افتادن مرگ. و امّا آنچه در آخرت است:

خشم حقّ، سوء محاسبه، خلود در آتش.

این بود اجر و مزد نیكوكاران وعقاب بدكاران كه حضرت سجّاد علیه السلام در جملات مورد بحث به آن اشاره فرموده‏اند و من به اندازه لازم به تفصیل و توضیح آن با كمك حضرت محبوب اقدام كردم.

حكیم سنائى در زمینه عمر و دنیا و حساب و كتاب وتوحید چه نیكو سروده است: 

مسلمانان سراى عمر در گیتى دو در دارد

كه خاص و عام و نیك و بد بدین هر دو گذر دارد

دو در دارد حیات و مرگ كاندر اوّل و آخر

یكى قفل از قضا دارد یكى بند از قدر دارد

چو هنگام بقا باشد قضا این قفل بگشاید

چو هنگام فنا آید قدر این بند بردارد

اجل در بند تو دائم تو در بند امَل آرى‏

اجل كار دگر دارد امَل كار دگر دارد

هر آن عالم كه در دنیا به این معنى بیندیشد

جهان را پر خطر بیند روان را پر خطر دارد

هر آن كس كو گرفتار است اندر منزل دنیا

نه درمان اجل دارد نه سامان حذر دارد

طمع در سیم و زر چندین مكن گر دین و دل خواهى‏

كه دین و دل تبه كرد آن كه دل در سیم و زر دارد

چه نوشى شربت نوشین و آخر ضربت هجران‏

همه رنجت هَبا «29» گردد همه كارت هدر دارد

سنایى را مسلّم شد كه گوید زهد پرمعنا

نداند قیمت نظمش هر آن كو گوش كر دارد

 (سنایى غزنوى)

 [ «8» وَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ وَأَسْبَغَ عَلَیْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ لَتَصَرَّفُوا فِی مِنَنِهِ فَلَمْ یَحْمَدُوهُ و تَوَسَّعُوا فِی رِزْقِهِ فَلَمْ یَشْكُرُوهُ «9» وَلَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِیمِیَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِی مُحْكَمِ كِتَابِهِ‏ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا» «30»]

سپاس مخصوص خداست كه اگر بندگانش را از شناختِ سپاس‏گزاریش بر آنچه كه از عطایاى پیاپیش كه محض امتحان كردنشان به آنان عنایت فرمود و نعمت‏هاى پیوسته‏اى كه بر آنان كامل كرد، به چاه محرومیّت مى‏انداخت، در عطایا و نعمت‏هایش، دخل و تصرّف مى‏كردند و او را سپاس نمى‏گزاردند و روزیش را به فراوانى خرج مى‏كردند و به شكر عنایاتش برنمى‏خاستند. اگر چنین بودند، از حدود انسانیّت بیرون مى‏رفتند و به مرز حیوانیّت مى‏رسیدند.

در نتیجه به این صورت بودند كه در كتاب محكمش وصف كرده: «آنان جز مانند چهارپایان نیستند بلكه آنان گمراه‏ترند!».

 

پی نوشت ها:

 

______________________________
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

(1)- ثواب الأعمال: 203؛ بحار الأنوار: 69/ 227، باب 112، حدیث 3؛ المحاسن: 1/ 96، حدیث 58.

(2)- بحار الأنوار: 75/ 333، باب 25، ذیل حدیث 9؛ مستدرك الوسائل: 9/ 122، باب 132، حدیث 10425.

(3)- ثواب الأعمال: 209؛ بحار الأنوار: 69/ 134، باب 101، حدیث 11؛ المحاسن: 1/ 89، باب 15، حدیث 36.

(4)- ثواب الأعمال: 314؛ بحار الأنوار: 25/ 112، باب 3، حدیث 7؛ مستدرك الوسائل: 11/ 29، باب 8، حدیث 12354.

(5)- ثواب الأعمال: 220؛ بحار الأنوار: 75/ 174، باب 22، حدیث 23؛ الخصال: 1/ 124، حدیث 119.

(6)- ثواب الأعمال: 270؛ بحار الأنوار: 72/ 285، باب 72، حدیث 7؛ وسائل الشیعة: 12/ 241، باب 137، حدیث 16199.

(7)- ثواب الأعمال: 270؛ بحار الأنوار: 101/ 376، حدیث 31.

(8)- بحار الأنوار: 70/ 291، باب 133، حدیث 18؛ الكافى: 2/ 318، حدیث 4.

(9)- ثواب الأعمال: 221؛ بحار الأنوار: 100/ 99، باب 1، حدیث 33؛ مستدرك الوسائل: 13/ 271، باب 20، حدیث 15328.

(10)- ثواب الأعمال: 221؛ بحار الأنوار: 70/ 215، باب 130، حدیث 6.

(11)- ثواب الأعمال: 223؛ بحار الأنوار: 97/ 78، باب 1، حدیث 32.

(12)- ثواب الأعمال: 223؛ بحار الأنوار: 70/ 356، باب 137، حدیث 68؛ وسائل الشیعة: 15/ 338، باب 48، حدیث 20683.

(13)- ثواب الأعمال: 225؛ مجموعة ورام: 2/ 267؛ الأمالى، شیخ صدوق: 482، حدیث 2.

(14)- ثواب الأعمال: 226؛ بحار الأنوار: 101/ 311، باب 1، حدیث 28؛ وسائل الشیعة: 23/ 203، حدیث 29370.

(15)- ثواب الأعمال: 233؛ وسائل الشیعة: 15/ 317، باب 45، حدیث 20624؛ بحار الأنوار: 76/ 13، باب 68، حدیث 15.

(16)- ثواب الأعمال: 234؛ بحار الأنوار: 93/ 21، باب 1، حدیث 49؛ وسائل الشیعة: 9/ 44، باب 6، حدیث 11482.

(17)- ثواب الأعمال: 236؛ بحار الأنوار: 93/ 372، باب 46، حدیث 59؛ مستدرك الوسائل: 7/ 402، باب 2، حدیث 8529.

(18)- ثواب الأعمال: 238؛ بحار الأنوار: 72/ 145، باب 56، حدیث 12؛ وسائل الشیعة: 12/ 269، باب 147، حدیث 16278.

(19)- ثواب الأعمال: 240؛ بحار الأنوار: 72/ 244، باب 66؛ حدیث 5؛ وسائل الشیعة: 12/ 287، باب 153، حدیث 16322.

(20)- ثواب الأعمال: 242؛ عوالى اللآلى: 1/ 363، حدیث 47.

(12)- ثواب الأعمال: 244؛ بحار الأنوار: 76/ 140، باب 86، حدیث 47.

(22)- ثواب الأعمال: 246، وسائل الشیعة: 11/ 146، باب 52، حدیث 14484؛ بحار الأنوار: 72/ 371، باب 82، حدیث 15.

(23)- ثواب الأعمال: 251؛ بحار الأنوار: 72/ 172، باب 58، حدیث 10.

(24)- ثواب الأعمال: 253؛ بحار الأنوار: 72/ 338، باب 81، حدیث 14.

(25)- الكافى: 1/ 56، باب البدع والرأى، حدیث 8؛ وسائل الشیعة: 16/ 272، باب 40، حدیث 21547.

(26)- ثواب الأعمال: 260؛ عوالى اللآلى: 1/ 366، حدیث 61.

(27)- ثواب الأعمال: 260؛ بحار الأنوار: 72/ 372، باب 82، حدیث 17.

(28)- ثواب الأعمال: 262؛ الكافى: 5/ 541، باب الزّانى، حدیث 3؛ بحار الأنوار: 76/ 22، باب 69، حدیث 17.

(29)- هبا: ضایع شده، هدر رفتن.

(30)- فرقان (25): 44.

 

 

 

 

درباره وبلاگ

به درخت نگاه کن...
قبل از اینکه شاخه هایش زیبایی نور را لمس کند...
ریشه هایش تاریکی را لمس کرده...
گاه برای رسیدن به نور،باید از تاریکی ها گذر کرد...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
ساعت فلش مذهبی مهدویت امام زمان (عج) آیه قرآن سوره قرآن
وضعیت یاهو مذهبی آیه قرآن تصادفی
دعای فرج
زیارت عاشورا دانشنامه عاشورا جنگ دفاع مقدس

استخاره با قرآن کریم
دریافت کد استخاره آنلاین


ابزار های نایت اسکین

اپلود سنتر

کد لینک به همراه متن ماهنامه تخصصی بین المللی ابواء

کد متحرک سازی عنوان وب سایت