تبلیغات
ماهنامه تخصصی بین المللی ابواء

ماهنامه تخصصی بین المللی ابواء
او خواهد آمد به امید آن روز.......
نظر سنجی
نظر شما در مورد ماهنامه الکترونیکی و وبسایت ما چیست؟






صفحات جانبی

پیامبر عظیم‏الشّأن اسلام براى تمام مردم تا روز قیامت در راه و روش زندگى، سر مشقى نیكو است.

همانطور كه خداوند متعال مى‏فرماید:

لَقَدْ كانَ لَكُمْ فى رَسُولِ اللّهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ یَرْجُوا اللَّهَ و الْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَاللَّهَ كَثیراً» «2»

یقیناً براى شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوى نیكویى است براى كسى كه همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد مى‏كند.

رسول با كرامت اسلام مى‏فرمودند:

مَنْ احْیى‏ سُنَّتى‏ فَقَدْ أَحَبَّنى وَمَنْ أَحَبَّنى كانَ مَعى‏ فى الجنَّةَ. «3»

كسى كه زنده كند سنت مرا هر آینه مرا دوست دارد و هر كس مرا دوست بدارد با من در بهشت خواهد بود.

امام صادق علیه السلام فرمود:

من دوست ندارم مسلمانى از دنیا برود مگر این كه تمام آداب و سنن و روش‏ رسول خدا را ولو یك بار انجام دهد. «4» در حدیث آمده:

خَیْرُ السُّنَنِ سُنَّةُ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله. «5»

بهترین روش‏ها روش محمّد صلى الله علیه و آله است.

چرا؟ چون پیامبر بزرگ، مستقیم و غیر مستقیم تربیت شده حق بود و حق در مقام تربیت، اسما و صفاتش را در وجود مقدس آن حضرت در تمام شئون زندگى و حیات تجلّى داد، تا جایى كه آن جناب آیینه تمام نماى حق شناخته شد، چنانكه خود فرمود:

أدَّبَنى رَبّى فَأحْسَنَ تَأْدیبى. «6»

پروردگارم مرا ادب نمود و نیكو ادب نمود.

 

اخلاق پیامبر در قرآن‏

 

قرآن مجید در موارد زیادى از اخلاق و كردار و رفتار و معاشرت آن یكتا گوهر گنجینه خلقت یاد مى‏كند:

فَبَما رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» «7»

[اى پیامبر!] پس به مهر و رحمتى از سوى خدا با آنان نرم خوى شدى و اگر درشت خوى و سخت دل بودى از پیرامونت پراكنده مى‏شدند.

وَإِنَّكَ لَعَلَى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ» «8»

و یقیناً تو بر بلنداى سجایاى اخلاقى عظیمى قرار دارى.

قُلْ إِن كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ» «9»

بگو: اگر خدا را دوست دارید، پس مرا پیروى كنید تا خدا هم شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد.

خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ» «10»

عفو و گذشت را پیشه كن و به كار پسندیده فرمان ده و از نادانان روى بگردان.

إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى‏ وَیَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» «11»

به راستى خدا به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‏دهد و از فحشا و منكر و ستم‏گرى نهى مى‏كند. شما را اندرز مى‏دهد تا متذكّر [این حقیقت‏] شوید [كه فرمان‏هاى الهى، ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست.]

وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ» «12»

و شكیبایى كن و شكیبایى تو جز به توفیق خدا نیست.

وَاصْبِرْ عَلَى‏ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ» «13»

و بر آنچه [از مشكلات و سختى‏ها] به تو مى‏رسد شكیبایى كن، كه اینها از امورى است كه ملازمت بر آن از واجبات است.

فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» «14»

پس [تا نزول حكم جهاد] از آنان درگذر و [از مجازاتشان‏] روى گردان؛ زیرا خدا نیكوكاران را دوست دارد.

ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَكَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ» «15»

[بدى را] با بهترین شیوه دفع كن؛ [با این برخورد متین و نیك‏] ناگاه كسى كه میان تو و او دشمنى است [چنان شود] كه گویى دوستى نزدیك و صمیمى است.

 

اخلاق پیامبر صلى الله علیه و آله در روایات‏

 

شیخ مفید از امام باقر علیه السلام روایت مى‏كند كه رسول حق صلى الله علیه و آله هنگام وفات فرمود:

لانَبِىَّ بَعْدى و لا سُنَّةَ بَعْدَ سُنَّتى. «16»

پس از من پیامبرى نیست و سنّتى بعد از سنّت و روش من نمى‏باشد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

أكْرِمُوا أوْلادى وَحَسِّنُوا آدابى. «17»

فرزندانم را اكرام كنید و راه و روشم را نیكو انجام دهید.

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:

فَاقْتَدُوا بِهَدْىِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله فَإنَّهُ أفْضَلُ الْهَدْىِ وَاسْتَنُّوا بِسُنَّتِهِ فَإنَّها أشْرَفٌ السُّنَنِ. «18»

از سیره رسول خدا صلى الله علیه و آله متابعت كنید؛ زیرا بهترین سیره هاست و از راه و روشش پیروى نمایید كه شریف‏ترین راه و روش در تمام آفرینش است.

امام على علیه السلام در «نهج البلاغه» فرمود:

به پیامبر پاك و پاكیزه خود تأسّى كرده از وى پیروى نما؛ زیراكه آن انسان ملكوتى و آن موجود ربّانى سزاوار اقتدا و پیروى است براى كسى كه بخواهد پیروى كند، محبوب‏ترین مردم پیش خدا كسى است كه از روش پیامبر خود تبعیّت كند و قدم به جاى قدم آن جناب گذارد. «19» رسول خدا به درگاه حضرت حق زیاد تضرّع و زارى مى‏نمود و همیشه از جناب احدیّت مى‏خواست كه خَلق و خُلقش را نیكو گرداند و از زشتى‏ها حفظش كند:

اللّهُمَّ حَسِّنْ خَلْقى وَخُلْقى، اللّهُمَّ جَنِّبنْى مُنْكَراتِ الْأخْلاقِ. «20»

خداوندا! خَلق و خُلق مرا نیكو گردان، خداوندا! مرا از زشتى‏هاى اخلاق دور كن.

وجود مقدّس حق دعاى آن جناب را مستجاب كرد و ظاهر و باطن وى را به آیات قرآن مجید بیاراست.

سعید بن هشام مى‏گوید: از همسر رسول خدا از اخلاق آن حضرت پرسیدم، گفت: آیا قرآن نمى‏خوانى؟ گفتم: چرا، گفت: «اخلاقش قرآن بود». آنچه را قرآن به او گفت از همه زودتر و سریعتر و بهتر و با اخلاص‏تر به عمل گذاشت. «21» قرآن از مشرق وجود او طلوع كرد و بر تمام جهانیان تابید. این مردم هستند كه عمل او به قرآن را باید سرمشق خود قرار دهند تا به سعادت دنیا و آخرت برسند و از هلاكت و شقاوت برهند، كه در این زمینه حجّت پروردگار بر همه عالمیان و آدمیان تمام است و كسى را در پیشگاه او عذرى نیست.

 

عفو و گذشت پیامبر از دختر حاتم‏

 

امیرالمؤمنین علیه السلام در باره كرامت و حسن خلق و آقایى و عفو و گذشت رسول خدا صلى الله علیه و آله مى‏فرماید:

زمانى كه اسیران طائفه طى را به مدینه آوردند، در بین آنان دخترى بود كه به رسول خدا صلى الله علیه و آله عرضه داشت: یا محمّد! چه شود كه مرا آزاد نمایید تا من از شماتت و سرزنش قبایل عرب در امان بمانم؛ زیرا من دختر رئیس قبیله هستم و پدرم اشخاص بى پناه را پناه مى‏داد، اسیر را آزاد مى‏كرد، به واردین غذا مى‏داد، افشاى سلام مى‏كرد و هیچ وقت حاجتمندى را بدون روا شدن حاجتش رد نمى‏كرد، من دختر حاتم طایى هستم.

پیامبر فرمود: اى دختر! آنچه بیان كردى اوصاف مردم مؤمن است، اگر پدرت اهل اسلام بود براى وى از خداوند طلب رحمت مى‏كردم. سپس فرمود: دختر را آزاد كنید؛ زیرا پدرش اخلاق نیك را دوست مى‏داشت و خدا اخلاق نیك را دوست دارد.

ابو بردة بن دینار در آزادى دختر حاتم از جاى برخاست و عرضه داشت: اى رسول خدا! پروردگار اخلاق نیك را دوست دارد؟ حضرت فرمود: سوگند به خدایى كه جانم به دست اوست، وارد بهشت نمى‏شود مگر صاحب اخلاق پسندیده. «2

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: خداوند اسلام را به اخلاق نیك و كردار پسندیده پیچید، از جمله:

معاشرت نیكو، احسان و بخشش به مردم، ملایمت و خوشرفتارى، راه و رسم نیك را بین مردم پخش كردن، طعام خوراندن به خلق خدا، افشاى سلام، عیادت مریض- خواه مسلمانى نیكوكار، خواه معصیت كار باشد- تشییع جنازه مسلمان، خوشرفتارى با همسایه- خواه مسلمان باشد، خواه غیر مسلمان- احترام به سالمندان، پذیرفتن دعوت مردم و دعوت از دیگران، عفو و اصلاح بین مردم، بزرگوارى و بخشش، از خود گذشتگى، ابتدا به سلام، فرو خوردن خشم و غضب و سپس عفو از بد كار.

و نیز اسلام صفات زیر را ممنوع دانسته و آنها را جزء سیّئات به حساب آورده:

كار بیهوده و باطل، ساز و آواز و غنا از هر نوعش، خیانت و ظاهر سازى و انتقام بى‏جا، دروغ، غیبت، بخل، حرص، ستم، تجاوز، مكر و خدعه، سخن چینى، فتنه بهم زدن بین مردم، قطع رحم، بدخلقى، فخر و تكبّر، خود پسندى، ستایش بى‏جا، فحش، كینه، حسد، فال بدزدن، راهزنى و سركشى ....» «23»

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- احزاب (33): 45- 46.

(2)- احزاب (33): 21.

(3)- ضعفاء العقیلى: 2/ 3؛ میزان الاعتدال: 1/ 627.

(4)- بحار الأنوار: 73/ 67، باب 1، حدیث 2؛ وسائل الشیعة: 21/ 13، باب 2، حدیث 26389.

(5)- بحار الأنوار: 74/ 135، باب 6، حدیث 43؛ تفسیر القمى: 1/ 290، خطبة النبى صلى الله علیه و آله.

(6)- بحار الأنوار: 68/ 382، باب 92، ذیل حدیث 17؛ شرح نهج البلاغة ابن ابى الحدید: 11/ 233.

(7)- آل عمران (3): 159. (8)- قلم (68): 4.

(9)- آل عمران (3): 31.

(10)- اعراف (7): 199.

(11)- نحل (16): 90.

(12)- نحل (16): 127.

(13)- لقمان (31): 17. (14)- مائده (5): 13.

(15)- فصّلت (41): 34.

(16)- بحار الأنوار: 22/ 475، باب 1، حدیث 24؛ مستدرك الوسائل: 18/ 172، باب 6، حدیث 22416.

(17)- مستدرك الوسائل: 12/ 376، باب 17، ذیل حدیث 14339؛ جامع الأخبار: 140.

(18)- تحف العقول: 149؛ خطبة المعروف بالدیباج؛ بحار الأنوار: 74/ 292، باب 14، حدیث 2.

(19)- نهج البلاغه: خطبه 159.

(20)- المحجة البیضاء: 4/ 119؛ فیض القدیر: 2/ 110.

(21) مستدرك الوسائل: 11/ 193- 194، باب 6، حدیث 12721؛ المحجة البیضاء 4/ 121.

(22) مستدرك الوسائل: 11/ 193- 194، باب 6، حدیث 12721؛ المحجة البیضاء 4/ 121.

(23)- المحجة البیضاء: 4/ 122، اخلاق النبوة وآداب المعیشة.

 

پایگاه عرفان
درباره وبلاگ

به درخت نگاه کن...
قبل از اینکه شاخه هایش زیبایی نور را لمس کند...
ریشه هایش تاریکی را لمس کرده...
گاه برای رسیدن به نور،باید از تاریکی ها گذر کرد...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
ساعت فلش مذهبی مهدویت امام زمان (عج) آیه قرآن سوره قرآن
وضعیت یاهو مذهبی آیه قرآن تصادفی
دعای فرج
زیارت عاشورا دانشنامه عاشورا جنگ دفاع مقدس

استخاره با قرآن کریم
دریافت کد استخاره آنلاین


ابزار های نایت اسکین

اپلود سنتر

کد لینک به همراه متن ماهنامه تخصصی بین المللی ابواء

کد متحرک سازی عنوان وب سایت