تبلیغات
ماهنامه تخصصی بین المللی ابواء

ماهنامه تخصصی بین المللی ابواء
او خواهد آمد به امید آن روز.......
نظر سنجی
نظر شما در مورد ماهنامه الکترونیکی و وبسایت ما چیست؟






صفحات جانبی

انسان وقتى از بركت فكر و اندیشه، در خود و احوالش و در عاقبت كارش، به عروة الوثقاى هدایت متصل شد و به صحنه پرشور نبوت و ولایت با لطف الهى قدم گذاشت، تمام نیرو و قوا و استعدادهاى خود را به تصرف امر و نهى مولا در مى‏آورد و این راه را با پاى جان مى‏پیماید و سعى مى‏كند از آنچه كه دوست نمى‏پسندد دور بماند و هرچه را كه مولا مى‏خواهد انجام دهد؛ این زمان است كه- به فرموده قرآن- درهاى بركات آسمان و زمین به روى او باز مى‏شود و جذبه‏هاى خاص الهى خانه دلش را روشن مى‏كند و جلوه معشوق در آیینه صاف قلب و جان او باعث مى‏شود كه نور عشق به حق در دلش روشن شود و هر لحظه كه بر او بگذرد آتش این عشق تیزتر و سوزنده‏تر گشته تا او را به مقام نیستى و فنا بكشاند و همه وجودش جلوه اوصاف و اسماى معشوق گردد.

عشق و محبت كه نتیجه هدایت است و به فرموده قرآن مجید [یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ‏] «1» طرفینى است، هم از جانب حق متوجه عبد است و هم از جانب عبد متوجه حق، یكى از عالى‏ترین و مهم‏ترین و بلكه بالاترین احوال سالك و عارف است و از مهم‏ترین مبانى هدایت و عرفان اسلامى است.

عشق، ذاتاً از مواهب الهى است نه از مكاسب بشرى؛ زیرا نتیجه كوشش عبد در راه خداست كه خداوند به مزد آن كوشش به عبد عطا مى‏كند و همان طور كه عشق و نور محبت موهبتى الهى است، اگر جمله كاینات فعالیت خود را متمركز در خاموش كردن آن كنند. از آن عاجز خواهند ماند.

عشق، بزرگ‏ترین سرّ و رمز الهى است و تمام مذاهب و مسالك حق و كتب آسمانى زاییده آن است و به جز بناى محبت هیچ بنایى خالى از خلل نیست.

هرچه بر بنیان عشق و محبت استوار باشد، حقیقت است و هرچه غیر آن است وسوسه و قیل و قال و مایه تفرقه و جنگ و جدال است.

طفیل هستى عشقند آدمى و پرى‏

 

ارادتى بنما تا سعادتى ببرى‏ «2»

     

با قدرت جاذبه عشق است كه عارف از قید هستى رهایى یافته به دریاى فقر و نیستى اتصال پیدا مى‏كند و در حقیقت مستغرق، به عالم پرارزش وصل مى‏شود، مقامى كه قرآن از آن تعبیر به مقام قرب كرده است.

مولانا در وصف این محبت مى‏گوید:

از محبت تلخ‏ها شیرین شود

 

از محبت مس‏ها زرین شود

از محبت دُردها صافى شود

 

وز محبت دَردها شافى شود

     

از محبت خارها گل مى‏شود

 

وز محبت سركه‏ها مُل مى‏شود

از محبت دار تختى مى‏شود

 

وز محبت بار بختى مى‏شود

از محبت سجن گلشن مى‏شود

 

بى محبت روضه گلخن مى‏شود

از محبت نار نورى مى‏شود

 

وز محبت دیو حورى مى‏شود

از محبت سنگ روغن مى‏شود

 

بى محبت موم آهن مى‏شود

از محبت حزن شادى مى‏شود

 

وز محبت غول هادى مى‏شود

     

از محبت نیش نوشى مى‏شود

 

وز محبت شیر موشى مى‏شود

از محبت سقم صحت مى‏شود

 

وز محبت قهر رحمت مى‏شود

از محبت مرده زنده مى‏شود

 

وز محبت شاه بنده مى‏شود

     

 

هدایت، بالاترین نعمت خدا

 

انسان والا انسانى است كه در تمام برنامه‏هاى حیات داراى محاسبه باشد؛ در آیات قرآن و روایات مهم اسلامى، از انسان دعوت شده كه در تمام برنامه‏ها اهل حساب باشد، محاسبه مسائل زندگى و واقعیت‏ها، از آدمى موجودى منظم و پرمنفعت خواهد ساخت.

انسان قبل از ورود به هر كارى، اگر نسبت به آن كار و نتیجه آن در زندگى حسابگر باشد، كم‏تر زیان خواهد دید و شاید بتوان گفت: دامنش به ضرر و خسارت آلوده نخواهد شد.

از مراحلى كه انسان واجب است به محاسبه برخیزد، مسئله نعمت‏هاى خدادادى است، فكر كند و محاسبه نماید كه پروردگار مهربان چقدر نعمت، اعم از مادى و معنوى نصیب او كرده و این نعمت‏هاى ظاهرى و باطنى را براى چه هدفى در اختیار انسان قرار داده است؟

از طریق محاسبه نعمت‏ها آدمى به میدان شكر منعم مى‏رسد و هر نعمتى را براى اداى شكر واقعى در همان جایى مصرف مى‏كند كه ولى نعمت از او خواسته.

آنان كه نسبت به نعمت‏ها اهل محاسبه نیستند، نعمت را در غیر محل خودش مصرف مى‏كنند و گناه و عصیان و تخلف و تمرّد هم غیر از مصرف كردن نعمت در جاى دیگر چیزى نیست.

این كه مى‏گویند: قدر نعمت را بدانید، معنایش اینست كه نعمت را در همان‏ جایى خرج كنید كه خداوند فرمان داده است.

مسئله خرج كردن نعمت به جاى خودش آن قدر مهم و با عظمت است كه اكثر مردم از جاده آن منحرفند تا جایى كه خداوند در قرآن مجید مى‏فرماید:

[وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّكُورُ] «3».

و از بندگانم اندكى سپاس گزارند.

انسان وقتى در آیات قرآن و معارف اسلامى و اوضاع و احوال مردم جهان دقت مى‏كند، به این نتیجه مى‏رسد كه در میان نعمت‏هایى كه خداوند به انسان عنایت فرموده، هیچ نعمتى بالاتر و پر ارزش‏تر از نعمت هدایت نیست.

شما بین اهل هدایت و ضلالت از نظر اخلاق و عمل و راه و روش بسنجید و ببینید چه اندازه بین این دو طایفه فرق است!

اهل ضلالت از هر حیوانى شریرتر و درنده‏تر و پلیدترند، اهل هدایت یك پارچه نور و فضیلت و بزرگوارى و كرامت اند.

سرحلقه اهل هدایت، انبیا و امامان علیهم السلام و اولیاى حقّند و بعد از آن بزرگواران اهل ایمان در دوره تاریخ حیات، شما اعمال و كردار و اخلاق این انسان‏ها را با كسانى كه در مقابل اینان قرار داشتند، بسنجید و سپس قضاوت كنید كه در میان نعمت‏ها، نعمت هدایت از چه جایگاه بلندى برخوردار است.

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

(1)- مائده (5): 54.

(2)- حافظ.

(3)- سبأ (34): 13.

 

پایگاه عرفان
درباره وبلاگ

به درخت نگاه کن...
قبل از اینکه شاخه هایش زیبایی نور را لمس کند...
ریشه هایش تاریکی را لمس کرده...
گاه برای رسیدن به نور،باید از تاریکی ها گذر کرد...
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
ساعت فلش مذهبی مهدویت امام زمان (عج) آیه قرآن سوره قرآن
وضعیت یاهو مذهبی آیه قرآن تصادفی
دعای فرج
زیارت عاشورا دانشنامه عاشورا جنگ دفاع مقدس

استخاره با قرآن کریم
دریافت کد استخاره آنلاین


ابزار های نایت اسکین

اپلود سنتر

کد لینک به همراه متن ماهنامه تخصصی بین المللی ابواء

کد متحرک سازی عنوان وب سایت